Baca Ini : Tempoh Pencernaan Sesuatu Makanan Dalam Tubuh Badan

07/01/2019 0 By Nutrisi Guru
Baca Ini : Tempoh Pencernaan Sesuatu Makanan Dalam Tubuh Badan

Mungkin anda hanya menghabiskan masa sekitar 10-30 minit untuk makan makanan anda setiap hari. Walau bagaimanapun, adakah anda tahu berapa lama makanan dicerna dan berada di dalam perut anda?

Ya, makanan yang anda makan akan melalui proses penghadaman supaya semua nutrien di dalamnya dapat diperolehi oleh badan.

Tapi pernahkah anda tertanya-tanya, berapa lama makanan dicerna di dalam badan?

Berapa lamakah makanan di dalam perut dicerna?

Sebenarnya, proses pencernaan telah mula berlaku apabila makanan di dalam mulut. Dari sana, makanan akan dihancurkan oleh gigi, lelangit mulut, dan pipi bahagian dalam supaya makanan yang masuk ke dalam perut lebih mudah dicerna. Setiap orang mempunyai sistem pencernaan dan tindak balas tubuh yang berbeza kepada setiap kelas makanan. Inilah yang membuatkan setiap orang memerlukan waktu pencernaan yang berbeza.

Senang cerita, lain orang, lain tempoh pencernaan makanan yang berlaku dalam tubuh mereka.

Di samping itu, pemilihan makanan turut mempengaruhi berapa lama makanan dicerna di dalam badan. Makanan yang mengandungi protein tinggi akan berada lebih lama di dalam perut berbanding makanan berserat seperti sayuran atau buah-buahan.

Walau bagaimanapun, secara amnya makanan yang anda makan mengambil masa 6-8 jam untuk melalui perut ke usus kecil. Selepas itu, makanan akan masuk ke dalam kolon, yang mana segala nutrien yang tertinggal akan diserap ke seluruh tubuh badan. Yang tinggal adalah sisa makanan yang tidak digunakan  dikenali sebagai najis dan akan dibuang melalui anus (dubur) –  buang air besar.

Seluruh proses pencernaan sekurang-kurangnya akan mengambil masa kira-kira 24 hingga 72 jam, bergantung kepada makanan yang anda makan dan berapa cepat organ pencernaan anda berfungsi. Menurut satu kajian yang dilakukan oleh Mayo Clinic, purata masa kitaran haid adalah kira-kira 33 jam dan wanita adalah kira-kira 47 jam.

The average transit time through just the large intestine (colon) was 40 hours, with significant difference between men and women: 33 hours for men, 47 hours for women.

Sources: Mayo Clinic

Apa yang berlaku apabila makanan dicerna di dalam badan?

Apabila makanan dicerna maka sebenarnya ada pelbagai proses yang terjadi pada masa itu. Makanan pada mulanya dihancurkan dan dipotong menjadi lebih kecil agar mudah dicerna. Pekerjaan ini dilakukan oleh organ pencernaan peringkat pertama iaitu mulut.

Selepas itu, makanan masuk ke dalam tekak dan terus ke perut. Perut mempunyai bendalir dan enzimnya sendiri untuk membuat makanan itu ‘hancur’ dan menjadi lebih kecil. Dari sini, makanan yang anda makan akan berubah menjadi zat yang lebih halus dan dibentuk menjadi bubur.

Makanan yang telah dicerna ini akan masuk ke dalam usus kecil. Bermula dari sini, nutrien akan diserap oleh badan dan akan disalurkan ke saluran darah. Sementara itu, peringkat terakhir adalah kolon yang akan menyerap nutrien yang masih belum diserap. Apabila tidak ada lagi nutrien yang tersisa, ia akan segera dikeluarkan oleh badan melalui dubur.

Petua Untuk Mengekalkan Penghadaman Dengan Lancar Dan Normal

Cirit-birit (diarrhea) dan sembelit (constipation) adalah keadaan di mana penghadaman anda terganggu. Gangguan ini akan membuat makanan di dalam perut anda sama ada akan tinggal lebih lama di sana atau bahkan dengan sangat cepat bahkan tidak mempunyai masa untuk dicerna. Jadi, untuk mengelakkan keadaan ini, sebaiknya lakukan petua berikut.

    • Perbanyak makan makanan yang berserat. Makanan yang berserat akan memudahkan proses pencernaan, kerana serat tidak perlu dipecahkan beberapa kali.
    • Elakkan dan hadkan makanan yang dibungkus serta daging merah. Makanan yang dibungkus dan daging merah adalah makanan yang sukar dicerna dan dapat mengganggu proses pencernaan makanan lain dan membuat anda sembelit.
    • Tambah makanan probiotik dalam menu diet. Makanan yang mengandungi probiotik seperti yogurt, kimchi, adalah sangat baik untuk bakteria di perut anda, jadi pencernaan akan menjadi lebih lancar.
    • Jangan lupa untuk bersenam secara teratur
  • Tidur cukup dan menguruskan tekanan dengan baik

Apabila anda merasa kembung atau sakit di bahagian perut, ia juga menunjukkan bahawa ada yang tak kena dengan sistem penghadaman anda. Kalau rasa dah tak sedap perut, kerap ke tandas (lebih 3 kali), muntah atau rasa semacam, cepat cek sistem penghadaman anda. Pastikan anda buang air besar sekali sehari. Kala serius, jangan tangguh, lekas berjumpa dengan doktor anda dengan serta-merta.

Baca juga:

  1. Hilangkan Sembelit Dan Buasir, Ketika Hamil Dengan Selamat Dan Berkesan
  2. Dah Tak Sembelit Lagi Dah Sejak Kenal Shaklee
  3. Cara Paling Mudah Merawat Masalah Anak Sembelit (Constipated Child) Dengan Berkesan
  4. Masalah Sembelit Hilang, Berat Badan Kembali Normal, Ketahui Rahsianya.