Tips Mengetahui Punca Muka Berjerawat Lepas Pakai Sesetengah Produk Skincare. Fahami Situasi Kulit Anda.

PURGING VS BREAKOUT

Pernahkah anda mencuba produk penjagaan kulit yang baru, kemudian naik jerawat di muka?

Ada 2 perkara yang mungkin berlaku. Sama ada kulit anda sedang mengalami purging atau breakout.

Bagaimana untuk menentukan sama ada kulit anda sedang mengalami purging atau memang benar-benar breakout?

Dan bilakah waktunya anda patut menghentikan penggunaan produk tersebut?

Mari kita fahami situasi sebenar yang kulit anda sedang alami.

PURGING

Perasan tak, kadang-kadang, bila kita cuba pakai skincare baru, tiba-tiba banyak jerawat keluar? Lagi-lagi masa 2-3 minggu pertama guna skincare tu. Kita pun dah risau & fikir mungkin skincare tu tak sesuai untuk kulit kita dan akan rasa nak berhenti serta-merta. Pernah kan?

Tapi,
Adakah itu menandakan skincare tu tak sesuai dengan kulit kita?
Ataupun sebenarnya, itu menandakan skincare tu sedang ‘bekerja’ untuk kulit kita?

Sebenarnya, memang agak normal jika kita bertukar skincare, kulit akan menunjukkan sedikit reaksi. Ada yang berpendapat kulit baru nak sesuaikan dengan skincare baru dan ada juga pendapat yang menyatakan bahawa ini adalah proses detoksifikasi kulit — iaitu “Purging“.

Apa itu Purging?

Purging dalam bahasa mudah adalah proses detoks kulit.

Semasa proses Purgingtoksin dalam kulit akan dikeluarkan dan pori-pori tersumbat akan dibersihkan. Jadi, akan banyak jerawat yang keluar, kadang-kadang lebih teruk dari masalah jerawat yang ada sebelumnya! Tapi jangan risau, sebab tempoh detoks kulit ini sementara sahaja, lebih kurang dlm 2-4 minggu pertama (dan mungkin ada yang sehingga 3 bulan, bergantung pada kulit) dan selepas tempoh purging, sel kulit baru akan tumbuh, kulit akan kembali normal dan lebih cantik dari sebelumnya!

Dalam erti kata lain. Purging adalah satu keadaan di mana apabila kulit anda sedang beradaptasi dengan produk baru yang mempunyai BAHAN AKTIF di dalamnya. Bahan aktif ini mempercepatkan proses pembaharuan kulit lalu bertindak ‘menendang’ semua kotoran dan sel kulit mati yang sudah sekian lama bersembunyi di dalam kulit. Lalu, ia muncul sebagai biji-biji jerawat halus.

Kenapa Purging berlaku?

Bagi produk yang mempunyai bahan aktif seperti AHA, BHA & retinoids, proses Purging ini mungkin akan berlaku pada sesetengah kulit. Ini kerana bahan aktif seperti AHA, BHA & retinoids ini menggalakkan pertumbuhan sel kulit baru dengan cepat dan mempercepatkan penanggalan sel kulit mati pada kulit. Oleh itu, pada sesetengah kulit akan kelihatan sedikit selolah-olah “mild peeling” pada kulit kerana proses Purging yang menanggalkan sel kulit mati tersebut. Proses purging juga menyebabkan jerawat-jerawat terpendam lebih ketara (kerana penanggalan sel kulit mati tersebut) dan selepas kulit dibersihkan secara total, sel kulit baru akan muncul dan proses purging akan berhenti.

*Info AHA

AHA atau Alpha-Hidroxy Acid, iaitu molekul yang banyak ditemui dalam buah-buahan. Molekul Alpha-Hidroxy Acid, yang bersaiz sangat-sangat kecil boleh menembusi hingga ke lapisan dalam kulit dan amat berkesan untuk membantu pertumbuhan sel kulit baru.

Kulit anda akan kemungkinan akan purging jika produk itu mengandungi :

  • Hydroxy Acids ( asid glikolik, gluconolactone, asid lactic, lactobionic, asid malic, asid mandelic dan asid salicylic )
  • Retinoid ( adapalene, isotretinoin, retinol, retinyl palmitate, tazarotene, tretinoin) – ini antara ubat yang digunakan di dalam rawatan jerawat kronik.
  • Produk yang mengandungi kepekatan tinggi vitamin C seperti serum.
  • Exfoliant.
  • Benzoyl peroxide.

Purging akan naik di tempat yang jerawat anda selalu naik. Kalau di dagu, memang dagulah lokasi purging akan berlaku.

Jadi, andai kata anda sedang menggunakan produk Youth Skincare Shaklee, dan tiba-tiba naik whiteheads, small zits atau jerawat halus, dan ia naik di tempat yang memang lazim jerawat selalu naik, kemungkinan besar itu adalah PURGING.

Namun, tak semua orang mengalami purging ini.

Jika berlaku purging, apakah yang patut di lakukan ?

Saranan saya :

    • Teruskan penggunaan produk tersebut seperti biasa namun kurangkan kuantitinya.
    • Jika pakai serum, kurangkan titisan serum.
    • Jika pakai esen, kurangkan penggunaan esen.
  • Mengurangkan kekerapan penggunaan produk kepada 1 hari sekali saja iaitu pada waktu malam, atau pakai selang 2-3 hari juga adalah satu cara untuk memberi masa pada kulit anda beradaptasi pada bahan aktif di dalam produk.

Tempoh masa yang di ambil untuk purging betul-betul hilang ialah 4 minggu. Namun begitu, ianya turut bergantung kepada setiap individu. Sesetengah orang mungkin lebih.

Selepas itu, kulit anda akan lebih bersih dan licin apabil semua sel kulit mati sudah pun ditanggalkan dengan efektif dan transformasi kulit yang lebih sihat akan bermula.

Inilah purging.

BREAKOUT

Bagaimana pula nak tahu kulit yang memang betul-betul breakout?

Apa itu Breakout?

Breakout pula adalah proses reaksi kulit yang memang menunjukkan produk tersebut tidak sesuai dengan kulit kita, atau dalam bahasa mudahnya, kulit anda rosak. Mungkin kerana, ada sesetengah bahan dalam produk tu tidak sesuai dengan kulit, jadi ianya menyebakan masalah jerawat yang ketara, pori tersumbat dan sebagainya.

Jika produk penjagaan kulit anda TIDAK mengandungi salah satu bahan yang saya nyatakan di atas di mana ia tidak mengandungi sebarang bahan yang boleh mempercepatkan proses pembaharuan kulit. Produk tersebut juga mungkin mengandungi bahan-bahan yang comedogenic iaitu bahan yang boleh menyumbatkan liang pori.

Jika jerawat itu muncul di kawasan-kawasan yang tak pernah dinaiki jerawat sebelum ini, jelas ada sesuatu bahan di dalam produk kulit anda yang mana kulit anda tak boleh tolerate.

Jika jerawat itu muncul sudah berbulan-bulan lamanya diikuti pakej bengkak dan nanah serta tidak menunjukkan tanda untuk surut.

Jadi, saranan saya apabila keadaan ini berlaku, hentikanlah penggunaan produk tersebut serta-merta kerana ia adalah BREAKOUT.

Segeralah dapatkan rawatan yang tepat untuk merawat breakout sebelum kulit anda menjadi lebih teruk.

Bagaimana untuk membezakan sama ada reaksi kulit adalah Purging atau Breakout?

Agak sukar untuk membezakan reaksi kulit adalah disebabkan oleh Purging atau Breakout kerana simptom kedua-duanya seakan sama. Tetapi, sedikit tips boleh dijadikan panduan seperti berikut:

Kesimpulannya, kulit wajah kita ni sensitif, jadi apa pun produk yang Tuan puan pakai, haruslah banyak bersabar dan tidak cepat melatah. Jangan panik, buat research dulu, minta pendapat orang sekeliling. Cuba test sikit dulu di tangan, tengok ada rashes tak. Ada gatal-gatal tak. Jangan disebabkan orang lain guna menjadi, kita pun nak try produk yang sama dan mengharapkan kulit muka glowing dalam satu malam. Memang kirim salam awal je la.

Apa pun, siapa yang dah pernah cuba try Youth Skincare Shaklee? Best kan? Ada purging tak?

****************************************

Berminat untuk mendapatkan produk suplemen Shaklee? Mudah sahaja, hanya sekali klik, anda boleh terus purchase.

Click Here to Purchase

Anda berminat ingin menjadi ejen Shaklee di sekitar kawasan anda dan bersama-sama berjaya dalam bisnes ini? Klik link di bawah untuk daftar ahli.

Picture1

Fara Hana | Shaklee Independent Distributor | ID 1284203 | 0133465509

Comments

02/03/2019 at 7:03 PM

Apakah berarti purging kulit belum rusak dan bagaimana cara membedakannya?
Julianti recently posted…Pipi yang indah dan cara membentuknyaMy Profile



    04/03/2019 at 3:49 PM

    Terima kasih atas pertanyaan,
    Sebenarnya Pn, agak sukar untuk membezakan reaksi kulit adalah disebabkan oleh ‘Purging’ atau ‘Breakout’ kerana simptom kedua-duanya seakan sama. Paling ketara, Pn boleh bezakan kedudukan jerawat yang naik di permukaan wajah. Tetapi, saya ada kongsikan sedikit tips yang boleh dijadikan panduan dalam table di atas. Sekian.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

×
Salam, Hello and Hi!

Whatsapp saya untuk maklumat lanjut!
Got an inquiry? Do not hesitate to Whatsapp me!
error: Content is protected !!